Logo

Conectado

Conectarse automaticamente la proxima vez

or

Åre 3 oktober

Klasser

4 km, 10 km tävlingsklass trailrunning, med tidtagning

4 km, 10 km motion vandring, utan tidtagning.

Alla fyra klasser är på tydliga vältrampade och välmarkerade stigar. Vi kommer att stärka upp med tydliga markeringsband runt banan.

Start: Fjällgården 586 möh , Mål: Åre torg 394  möh

Starttid, söndagen den 3 oktober

10 km löpning, tävling                       kl 11.00

10 km vandring, utan tidtagning                     kl 11.00

4 km, löpning, tävling                        kl 11.15

4 km vandring, utan tidtagning                       kl 11.15

Prisutdelning och utlottning på torget          kl ej fastställt

Antal vätskekontroller

5 km 1 st

10 km 2 st

Anmälningsavgift                              Före den 26 sept                      Efter den 26 sep

Alla klasser                                         150:- (barn under 12 år 50:-)                           250:-

Anmälningsavgiften sätts in på bankgiro: 9270-460 538 6

Maila in ditt namn och vilken klass du ställer upp i till: erik.ahlstrom@korpen.se

I anmälningsavgiften ingår, nummerlapp, vätska efter banan, vätska och energi vid målet. Alla är med i utlottning av Salomon, Suunto och Outside produkter till ett värde av ca 20 000:-

Bantänk

Vi har med omsorg valt de bästa stigarna i området för vandring/löpning, ofta 1000 åriga leder från vikingatiden. Leder som under andra världskriget terrasserades och nu är rena paradiset att springa/vandra på. Ett exempel är på norra sidan av Totthummel (även kallad Burmaleden) den leden förstärktes så att det var möjligt att dra upp stridsmateriel och bygga luftvärn på Totthummel, (rester finns än i dag kvar) Lederna går ofta genom tät granskog, och dessa frodiga sydosttbranter är kända för sin artrikedom med en olika biotoper. De som väljer den längre sträckan 10 km kommer även att springa genom tät fjällbjörk och på mjuka mosshedar. För att visa upp variationen i området kring Åre har vi lagt någon kilometer av banan på vinterleden. Ett blött och utmanande parti i nedförsbacke, räkna med fuktiga skor.

Banorna

Samling på torget i myllret av alla stånden. I god tid innan start. Vi åker gemensamt upp i Bergbanan till starten utanför Fjällgården. På så sätt ”vinner” vi nästa 200 höjdmeter.

Banorna går i riktning österut och inledningsvis förbi Tottliften, parallellt  med Tottbacken.

4 km, banan fortsätter längs den anrika och terrasserade Solstigen ca 2 km bort i östlig riktning. Sedan nedför, förbi  stengrunder  från gamla bondgårdar och ner mot de läckra nybyggda villorna vid Totthyllan där det är  vätskekontroll. Väl där vänder vi västerut och springer genom vackra och pittoreska Tottens by. Tar höger vid  nyrenoverade Tott hotell, och bort mot Bergbanan i riktning Hyddan. Springer under Bergbanan och tar den historiska CO Rahms väg ner mot Timmerstugan, under  E14 och ner till målet på torget.

10 km startar på samma sätt som 4:an men precis när Tottbacken slutar och övergår i skog och Solstigen tar vid är det brant uppåt, ca 150 höjdmeter  förbi Nalleklippan och fortsatt upp till Sadel. Väl uppe på Sadeln är det ner på andra sidan Totthummeln, med utsikt över Björnen och utflödet av Åresjön. Istället för att springa in mot Åre, väljer vi att vid ledkorsningen fortsatta rakt fram i ca 200 m ner till Högåsliften berg. Följer släpliften ner tills vi kommer på stigen och gör en halvloop innan vi passerar liften igen. Nu är det platt stiglöpning, förbi skidbackar som i år är kraftig breddad och bär spår av grävmaskinernas framfart. Förbi Sadelliften dal över bron och kommer på den för i år helt nydragna stigen. När vi möter transportleden, vätskekontroll tar vi höger. En stigning på 65 höjdmeter på den breda leden väntar. Vi är nästa på kalfjället igen och tar vänster in på vinterleden, följer den och springer på svampigt, blött och mjukt underlag nedför tills vi kommer in med det nya ledsystemet. Springer tillbaks förbi vätskekontrollen och i ca 2 km är vi på samma lättsprungna stig, som tidigare, fast i motsatt riktning. Framme vid korsningen där 4 km banan kom från väljer vi också att ta oss nedför, mot de läckra nybyggda villorna vid Totthyllan. Väl där vänder vi västerut och springer genom vackra och pittoreska Tottens by. Springer mot nyrenoverade Tott hotell, tar höger, bort mot Bergbanan i riktning Hyddan. Springer under Bergbana och tar den historiska CO Rahms väg ner mot Timmerstugan, under E14 och ner till målet på torget.

För mer information:

Erik Ahlström

Tottvägen 57 B

830 13 ÅRE

erik.ahlstrom@korpen.se

070-5185274

Created by steinfalklarssen

Pista

Small_add_newAdd race route Race route not available.