Logo

Login

Log in automatically next time

or

Klara färdiga gå....eller spring

Midsommarafton

AddthisShare   FeedRSS feed

Jag startade upp min midsommarafton med att ta mig ut i morgonsolen, hade siktet inställt på 10 km. Valde att springa till Torsövägen och hem, asfalterad väg hela sträckan och lite kupering (det är ju trotsallt midsommarafton). Det blåste ganska bra motvind men å andra sidan gick det lättare hem. Om en vecka så ska jag delta i E20-loppet, det är ett motionslopp på den nya motorvägen utanför Lundsbrunn, 10 km. Hur många av er har sprungit på motorväg? Mer information finns på www.27juni.se

Jag hade en annan grej jag tänkte berätta för er. I tisdags så cyklade jag hem från jobbet kl 22.00. När jag gav mig iväg hem (har dryga 4 mil till jobbet) och kommit ungefär 7 km så hade jag ganska bra fart, njöt av vinden och kände mig relativt bekymmerslös. Kom till en nerförsbacke där det är stora ängar/gärdesmarker neranför och jag lutademig fram och rulla på. Då springer det ut en älgko 20 m framför mig och jag kan inte beskriva hur rädd jag blev (har lite älgskräck tydligen). Jag tvärvände och cyklade upp för den där backen igen och gömde mig bakom en buske. Smygtittade lite ner och hon stod där på vägen och kikade.Det kom en bil och då gick hon ner i diket på andra sidan. Jag funderade på om jag skulle våga cykla förbi eller om jag hade några andra alternativ. Efter ett tag så gick hon upp i skogsbrynet på andra sidan vägen. Då tog jag satts och trampade förbi. Ha ha, det var nog tur att ingen såg mig när jag vände snabbt som attan..... Det var en upplevelse. Nu är det fritt fram att kalla mig för fegis:)

En stor midsommarkram till er alla!! Ät gott och må gott!!

Written 775 weeks ago
Pictu 775 weeks ago

magzeus

Bra pass på morgonen, och skön start på midsommar - gott!

Älgkon, jo du, hade själv nån liknande händelse i mörket för ett par år sedan. Cyklade på en gångstig genom en skog - klockan var nog ca 10-tiden på kvällen och detta var på senhösten - och helt plötsligt hörde jag ett brakande i skogen. Hade ju pannlampa på mig men vågade inte kika in i skogen utan hade fokus framåt och tryckte även på med pedalerna, men efter ytterligare några meter så brakade det till på andra sidan - shit - då vart jag lite nervös och undrade vad detta var för något men jag bara trampade på och kom ut efter ett tag ur skogen men sen hörde jag inget. Grejen vara bara att jag skulle åka rullskidor så när det passet var färdigt var det dax att sätta sig på cykeln och dra samma vända igen geom skogen. Snacka om att jag hade hastig puls när jag cyklade genom skogen igen men gick ju bra åt andra hållet men undrar än i idag vad det var för något egentligen...

Så nepp kallar dig inte fegis...

Glad midsommar!
17377 775 weeks ago

MickeB

Skulle vara kul att se hur snabbt du cyklade uppför backen där :)

Alldeles intill där jag bodde förut så var det några älgar som jagade joggare, och dom var väldigt hotfulla mot allt som kom i närheten... Dom är väl mest förbannade på tidiga hösten men det är ju lika bra att hålla avstånd året runt (om man kan).
35388 775 weeks ago

Marcus74

Man har respekt för djuren. Speciellt när de väger 5-6 ggr mer än en själv och har man ingen djurvana så är man orolig för att man omedvetet skrämmer dem så de går till atttack. Bättre att ta det säkra före det osäkra. Förstår precis situationen.