Logo

User HakanLarssonStar

6061

Håkan Larsson
Man 33 år


HouseBloggens startsida




LayoutSidor

Triathlon - Fyra exempel på hårda träningsveckor

Datum: 2008-08-20 20:42

Här kommer tre exempel från en ”hård” träningsvecka för tre olika nivåer (novis, medel, elit). Källa är Joe Friels bok ”Going Long ”. Veckor periodiseras i fyra veckor, exempel som anges är 8h, 12½h, 14½h, 16½h. I tabellerna nedan markeras sk "blockpass" med fet stil.

 

 

En novis som satsar på sin första Ironman (tung vecka)

 

 

Mån

Tis

Ons

Tor

Fre

Lör

Sön

Tot

Sim

60

 

60

 

90

 

 

3,5

Cyk

 

15

90

90

 

240

 

7,3

Löp

90

30

 

30

 

30

 

3,0

Sty

 

60

 

 

 

 

 

1,0

Tot

2,5

1,8

2,5

2,0

1,5

4,5

0,0

14,8

 

En god löpare som satsar på sin första Ironman (tung vecka)

 

 

Mån

Tis

Ons

Tor

Fre

Lör

Sön

Tot

Sim

 

75

 

45

 

90

 

3,5

Cyk

15

 

90

 

45

 

300

7,5

Löp

30

75

60

 

 

 

30

3,3

Sty

60

 

 

 

60

 

 

2,0

Tot

1,8

2,5

2,5

0,8

1,8

1,5

5,5

16,3

 

En triathlon-veteran som kör Ironman regelbundet (tung vecka)

 

 

Mån

Tis

Ons

Tor

Fre

Lör

Sön

Tot

Sim

75

 

75

 

90

 

 

4,0

Cyk

15

180

150

105

 

300

 

12,5

Löp

30

 

30

90

 

30

 

3,0

Sty

60

 

 

 

 

 

 

1,0

Tot

3,0

3,0

4,3

3,3

1,5

5,5

0,0

20,5

 

Och så har vi mitt egna ”tiseffektiva upplägg " under som jag ska testa under barnledigheten, med blott två kvällspass (mån och ons) och löpning med barnvagn (tis, tor, fre)

 

 

Mån

Tis

Ons

Tor

Fre

Lör

Sön

Tot

Sim

75

 

75

 

 

 

 

2,5

Cyk

90

 

90

 

 

180

 

5,5

Löp

 

75*

 

75*

45*

120

 

5,3

Sty

 

 

 

 

 

 

 

0

Tot

2,8

1,3

2,8

1,3

0,8

5,0

 

13,8

 

* = Löpning med barnvagn

 

Lite intressant att jämföra Joe Friells upplägg med mitt. Jag har uppenbarligen planerat att springa mer än snittet, men cykla mindre. Att komma ihåg är dock att detta är ett upplägg för Nordiskt klimat, inte Florida. När våren kommer får jag växla upp cyklingen rejält.

Kommentarer

Skrivet av: Endag 2008-08-21 07:52
Joe Friel är ju känd för att tro att man måste träna överjävligt mycket för att överhuvutaget kunna ställa upp i en IM. Man ska nog ta honom med en nypa salt, han jobar ju med proffsen.
Skrivet av: User_small HakanLarsson 2008-08-21 08:02
Ja, jag blev tok-nervös när jag läste Joes bok första ggn. Men det är som du säger, han ger råd som gör att man får en hyfsad tid på Hawaii, som ju är en tuff Ironman. För Kalmar ger hans råd kanske 9h för eliten, 10h för medelmåttan och 11h för nyböjraren. Men man kan ändå få endel "idéer" när det gäller proportioner. Bara jag får igång cykeltrainern, så ska jag lägga på några 90min cykelpass till detta. Lilltjejen sover nämligen minst 90min under fm.
Skrivet av: User_small PetterLarsson 2008-08-21 08:16
Jag tycker faktiskt att ditt schema ser bäst ut av följande. Fast det är kanske lite för att det ligger i ungefär samma banor som jag tänker i.

Är aningen förvånad att han inte förespråkar längre löppass med tanke på att det är ett marathon som ändå ska genomföras under en IM.
Skrivet av: User_small waagaard 2008-08-21 09:40
Hej Håkan

Finns det någon anna sport där man tränar lika mkt ?, 20 timmar i veckan (effektiv träningstid) är väldigt mkt. Själv är mitt mål 7-8 timmar per vecka. (jag är en gammal man !)

MVH

Christian
Skrivet av: User_small HakanLarsson 2008-08-21 10:00
Anledningen till att man kan träna mycket, är ju att man kör olika sporter så att man inte skadar sig. 7-8 timmar är fullt tillräckligt tycker jag. Jag tycker att det är viktigt att inte bara få mängd, utan att även få timmarna effektiva. Joe:s andra bok "the triathletes training bible" har han lättare upplägg. Vid tillfälle kommer jag att lägga upp andra förslag till scheman som inte är fullt så blodiga. Dels veckor med mindre träning, dels toppningsveckor.
Skrivet av: User_small waagaard 2008-08-21 10:30
Hej igen, jag har precis fått hem "The Tri... Bible" jag skall försöka få till en planering som passar mig och mina mål framöver.

- Vasalopp (hygglig tid)
- Vätternrundan (under 10t)
- Stockholm Marathon (under 3t !)
- Vansbro
- Materserien H45 i Triathlon hela säsongen topp 10 ?
- Kalmar Ironman (under 11.30t)

MVH

Christian

Skrivet av: User_small_female Pling 2008-08-21 10:41
Jag som är maganovis blir så imponerad av er. Vilket disciplin! Hoppas att lilla barnet är med på noterna och att du har en stabil barnvagn. Visst finns det särskilda "terrängvagnar" som man kan löpa med, har för mig att jag sett det?
Skrivet av: User_small HakanLarsson 2008-08-21 11:21
Pling: Jag har en jättefin barnvagn för löpning. http://hem.bredband.net/triathlon/Isola4.jpg Lill-tjejen går naturligvis före allt. Träning är ju bara en hobby. Andra gillar att gå på krogen, se på TV eller knyppla, jag föredrar att träna. Och jag tror att lill-tjejen mår bra av att komma ut med farsan i skogen på lagom långa löprundor.

Waagaard: Vilket härligt upplägg!! Kan bli tufft, men det fixar du. Om jag vore dig skulle jag ha lagt lite mer fokus på masterserien H45 (vi kan ju åka på tävlingarna tillsammans) plus Kalmar Järnman (sub 11h), och då kanske prioriterat bort vätternrundan och stocholm marathon, men det är ju inspirationen som avgör det! Om man tar både maran och vätternrundor som perfekta långdistanspass går det ju bra. Vasaloppet är ett ypperligt träningsmål under vintern. Jag hänger ev. på, har inte riktigt bestämt mig ännu. Najs!!

Mitt upplägg för 2009 blir kanske något liknande:
- Ursvik 45km (5 april - låg prio, mest som tränignsmål)
- Lidingö ultramara 50km (9 maj - för att träna "energieffektiv" löpning)
- Ett par triathlontävlingar över olympisk distans
- Kalmar Järnman (sub 10h)
- Lidingöloppet
Skrivet av: User_small waagaard 2008-08-21 14:33
Inget är ännu skrivet i blod, jag skulle gärna vilja fixa en klassiker (gjorde det senast 1991..) Sedan tror jag att skidträning är kanonträning för triathlon. Man tränar syreupptagning och använder bl a. armarana/rygg till gagn för simningen.

Lite sugen på att komma igång lite tidigare med löptävlingar (Lidingö Ultra kanske skulle vara ngt)
Skrivet av: steph 2008-08-21 18:28
Novis, som satsar på sin första Ironman. 14,8h/vecka! Tur att jag gjorde mitt första redan för 20 år sedan och vågade träna 5 h/vecka.
Som jag brukar säga: Proffsen vet nog hur de ska träna själva, men sen när de försöker gissa sig till hur vanligt folk behöver träna så hugger de i STEN!
Skrivet av: User_small HakanLarsson 2008-08-22 08:48
Hehe, ja, kanske. Men detta är ju träning inför en tuff bana som Hawaii, inte en relativt lätt bana som Kalmar. Vad hade du för tid med bara 5h per vecka? Du kan väl knappast ens ha kommit under 11h? Där någonstans går gränser för när man måste börja träna lite hårdare. Sub10 måste man lägga i ytterligare en växel, och sub9 då behövs många år av hård träning. Sen beror det naturligtvis på vad man tränar. 10h löpning per vecka är ju max vad man kan köra utan att skada sig, medan 10h cykel är rena barnleken. Jag tror att jag har hittat en rimlig mix. Om jag känner mig pigg v4 så kommer jag att köra hårdare än planerat och tvärt om.
Skrivet av: steph 2008-08-22 10:10
Det stod bara "novis som satsar på första IM". Det kan knappast innebära Hawaii eller kval! Noviser klarar nog inte det.
Mitt mål var att klara IM med ett leende under loppet och i mål. Det lyckades jag med. Tiden vet du nog, så den behöver vi inte "skrika" ut igen! Snälla!
Men med 5 h kan man inte förvänta sig mer än kring 13 h om man är ung och frisk.
Men du vet ju själv att 7-8 h/vecka - systematisk träning - räcker för sub 11.
Skrivet av: User_small HakanLarsson 2008-08-22 11:55
Ja, du har rätt. I instruktionen för "veteranen" står det inte att han tränar för Hawaii, utan för att kvala in till Hawaii (sub 9:30?).

"Novisen" gör en Halv ironman med tiderna 0:40 - 3:25 - 2:20. Jag håller med om att programmet är tufft, men detta är ju den tuffaste veckan av alla.

På sida 123 i boken "the tri trainen bible" ges ett mer balanserat upplägg för en som satsar på sub 10:30. Där ligger träningen från 6,5h per vecka upp till 16,5 som max. Jag funderar själv på att göra ett liknande årsupplägg. Jag kan mejla det till dig när jag fyllt i det. (Som vanligt slö att läsa min mejl.)

Javisst, en IM klarar de flesta som har hyfsad hälsa, bara man håller på nog länge. Din senaste tid känner jag till, men jag tänkte snarare på tiden på 80-talet. Vad var den och hur mycket tränade du inför den? (Trodde att det var den du syftade på)

7-8 timmar räcker för sub11, åtminstone om man är hyfsad simmare, så att man slipper lägga onödigt mycket tid på det och istället kan lägga fokus på löpning. Annars kan det bli på håret. Löpning är basen anser jag. Jag brukade utgå från 5h löpning/vecka, och sedan addera på cykling så att man kommer upp i ca 10h totalt. Men det var ju för sub11, nu siktar jag på sub10 och då måste jag få mer simning (och cykel).
Skrivet av: steph 2008-08-22 13:24
Ok, nu börjar jag vara med det betyder 11,5 h / vecka i snitt och det är lite knepigt med tidsangivelser, som jag påpekat. Kör man intervaller blir det ju vilotider. Hur räknas de osv. Men med de inräknade så verkar det då ok.
Själv känner jag mig ännu som novis. Hur mycket jag tränade på 80-talet minns jag inte och papyrussullarna har torkat...
Men ett frågetecken ännu. Vet att många förespråkar lite varierad träning, även om jag aldrig aktivt strävat edfter det. Automatiskt så blir det ju lite olika mellan veckor. Men rent praktikst så kan det vara väldigt svårt att få in en 16,5 timamrs träning i en vanlig vecka. Jag tror de flesta måste träna mer jämnt från vecka till vecka så att säga. Kaske variera mellan 9,5 - 13,5 om man kör 11,5 i snitt.

Expand Lägg till ny kommentar