HakanLarssonStar

TriathlonLarssons blogg

- Vi tar det som det kommer...

Poselöpning pass 1

2009-11-16 22:14 AddthisDela med dig   FeedRSS

Jag är frälst. Vet knappt hur jag ska beskriva det. Poselöpning är verkligen back to basics. Idag kändes det som att jag var barn på nytt. Lyckan att ta sina första stapplande löpsteg. Jag hade samma leende på läpparna som när min dotter Isola struttar omkring i lägenheten.


Jag började med att ta på mig pannlampan. Ute duggade det. Ruggigt väder. Jag slog på min mp3-spelare med AC/DC och Iron Maiden med en takt mellan 89-94 BPM. Sen bar det av.


Vår hjärna klarar bara av att hålla en sak i huvudet. (Wagge - då menar jag inte det du tänker på). Så när man springer poselöpning ska man bara fokusera på en sak, och det är att dra upp foten. Resten sköter reptilhjärnan. Dvs. reptilhjärnan ser sedan till att sätta ned foten och driver sedan kroppen framåt.


I poselöpning skjuter man inte heller ifrån i steget. Istället är ben, vader etc. helt avslappnade. En helt bizarr känsla. Och det funkar faktiskt. Både på slätten, uppför och nedför såg jag bara till att fokusera på att lyfta benen. Jag justerade farten genom att justera tyngdpunkten något. Vill man springa långsamt har man en mer upprätt löpning, vill man springa fortare skjuter man fram höften något (kroppen ännu rak). I övrigt är varenda kroppsdel avslappnad.


Och jösses. Vilket löpsteg. Vilken känsla. Jag sprang i takt med musiken. 90 BPM. Och jag formligen flög fram - nåja för mig i alla fall (4:52 fart). Utan att anstränga benen det minsta. Poselöpning handlar för övrigt inte om framfotalöpning. Nått jag testat tidigare och skadat mig. Istället landar man liksom mitt på foten, fast mest på framsulan. Lite svårt att beskriva. Dock inte på hälen. Foten sätts ned rakt under kroppen. Men man ska inte tänka på det. Reptilhjärnan fixar det. Se bara till att lyft på benen och spring i en takt på 90 BMP så förstår ni. Sen drar man inte upp benet med höftböjaren, utan främst (eller lika mycket kanske) med baksida lår. Foten ska vara i rak linje med rumpan när den åter tar mark.


Jag körde ett litet kortare pass. Blev 9 km. Men jag tänkte att jag börjar lite kortare, för att vänja kroppen. Imorrn blir det dubbelt så långt. En liten rolig sak var att skorna kändes mjukare än någonsin. Jag läste en recension av New Balance 904 i Runners World. Det står att det är en lätt och bra sko, men för stum. Näppeligen säger jag. Men poselöpning är det en helt fantastisk sko. Mjuk och fin. Man använder nämligen ingen kraft uppåt, så någon dämpning behöver man knappt. Man nyttjar istället gravitationen, slappnar av och liksom flyter fram. Ingen kraft ödslas uppåt. Och ingen kraft slösas bort när man landar. All kraft strävar bara framåt.



 


Nå... jag kan skriva hur mycket som helst om dagens pass. Men jag stannar här. Längtar till nästa pass. Längtar!!


 

 

Kommentarer

Skrivet av: User_small Marcus74 2009-11-16 22:27
Bra skrivet, kunde inte ha sagt det bättre själv. Visst är det häftigt att man bestämmer farten genom lutningen på kroppen. Det funkar faktiskt, men det svåra är att luta fram höften utan att överkroppen också lutar tycker jag. Himla skoj med pose-löpning. Till sommaren så ska jag nog köpa sådana där 5-fingers eller vad de heter. Då får man väldigt mkt kontakt med underlaget!
Skrivet av: User_small HakanLarsson 2009-11-16 22:31
Ja, det ska nog jag också. Men då borde kanske både du och jag försöka gå ned några kilon? Hmmm... Eller så behövs det inte. Man studsar ju inte upp och ned. Man flyter ju lixom bara framåt. Skumt. Men härligt.
Skrivet av: User_small Marcus74 2009-11-16 22:36
Det ska inte bheövas. Tror att om man kör bara ett fåtal km i början för att sedan trappa upp och sedan så kommer man att automatiskt springa på rätt sätt för annars blir det inte skönt. Man kommer att känna om man börjar springa på hälen och sluta med det. Men att gå ner i vikt kan ju inte heller skada!
Skrivet av: User_small HakanLarsson 2009-11-16 22:37
Du har rätt. Jag ska köpa!! Jag ska bli Abebe Bikila!
Skrivet av: User_small Marcus74 2009-11-16 22:37
Jag sprang 14 km beachlöoning barfota i grekland utan problem. Av ren självbevarelsedrift så sätter man ner fötterna rätt. Gör så ont annars.
Skrivet av: User_small_female ebistrom 2009-11-16 22:41
Vad lätt det låter... Jag borde verklgen ha gått på pose-kursen. Har försökt klura ut själv hur det ska gå till, men jag tycker inte att jag får till det. Men man ska inte luta överkroppen alltså, utan bara skjuta fram höften? Där tror jag lite av mitt problem ligger (vid sidan av det större problemet - att jag inte ids löpträna...:-) ). Jag tror jag har för korta höftböjare, för det känns så helwittis jobbigt att trycka fram höften. Då tappar jag hela flytet. Kan korta höftböjare ställa till det vid poselöpning?
Skrivet av: User_small Marcus74 2009-11-16 22:47
ebistrom, du får gå pose-kursen i vår på shapelinkträffen så kan vi som gick den lära ut. Du behöver inte luta fram höften så mkt och jag tror det går lättare o lättare med tiden att luta fram höften. Man är ovan helt enkelt. Tillsvidare så får man finna sig i att farten blir ngt lägre till tekniken sitter!
Skrivet av: User_small HakanLarsson 2009-11-16 22:49
Hehe, Macce och Håkke kan nog hålla värsta pose-kursen till sommarn! Så håller du danskursen. :-) Men du har rätt, man lutar inte kroppen framåt, det är själva tyngdpunkten som ligger något framför man sätter ned foten. Kolla hur Bikila håller kroppen. Lite svårt att beskriva. Men spring avslappnat och naturligt. Som ett barn. Sen tror jag det är en fördel om man har tillgång till något tunnare skor. Det är möjligt att för uppbyggda skor gör steget mer onaturligt. Vet inte riktigt.
Skrivet av: User_small Marcus74 2009-11-16 22:50
Håkan, hade du kadensmätare på dig när du sprang?
Skrivet av: User_small HakanLarsson 2009-11-16 22:51
Nej, jag sprang i takt med musiken. Funkade riktigt riktig bra. Bäst helt enkelt. Damn, jag sitter och ler när jag tänker på passet. Helt bizarrt!!
Skrivet av: User_small Marcus74 2009-11-16 22:58
Riktigt häftigt. Man anstränger sig helt klart mer nu för att springa på rätt sätt. Jag försöker hela tiden känna efter så att jag inte springer på hälen i onödan. Snart får vi ta o filma igen så vi ser hur vi har utvecklats i löpsteget!
Skrivet av: User_small HakanLarsson 2009-11-16 23:10
Absolut, kameran är laddad!
Skrivet av: User_small_female Lampfot 2009-11-17 00:46
Åååh nu känns det verkligen ännu surare att jag missade kursen! Kul att se dig så frälst - Jag tyckte Pose var intressant innan, men din reaktion gör mig ändå mycket mer nyfiken!

Kan du beskriva skillnaden mellan framfotalöpning och Pose? Jag trodde liksom det var i stort sett samma sak... Förstår inte heller hur du kan få 4.50-tempo med 180 i kadens! Jag har runt 180 i kadens när jag springer på vanligt vis i 5.30-tempo, så att hjulbena fram på trampdynorna blir svårt när kadensen går uppemot 200 :S
Skrivet av: User_small PetterLarsson 2009-11-17 07:36
Det låter ju minst sagt intressant. Vad jag dock funderar över är om du kan beskriva steget att lyfta upp benen. Påminner rörelsen om när man kör höga-knän, fast givetvis att man inte lyfter benen lika högt?

Vore intressant att se, sugen på att spela in en liten film och dela med dig åt shapelinkare?
Skrivet av: User_small HakanLarsson 2009-11-17 08:38
Lampfot: Ah, synd att du missade kursen. Var verkligen givande. Men det är inte svårt, bara ett nytt sätt att tänka. Man landar ju liksom på framfoten, men när jag körde framfotalöpning tidigare, så nyttjade jag egentligen hälteknik, förutom att jag landade på framfoten. Dvs. jag sköt ifrån i frånskjutet. Här liksom flyter man bara fram och sen landar man rätt mitt på foten, men med största vikten mitt på främre delan av fotsulan.

Petter: Nej, inte lyfta benen. Uttryckte mig nog lite slarvigt. Fokus ligger på att lyfta foten, så att den kommer i linje med rumpan ungefär. Man drar alltså inte upp benet med höftböjanren, utan mer med lårmuskelns baksida. Man kan börja med att strutta på stället. Fokusera på den fot som lyfts, inte den som sätts i. Sen flyttar man bara tyngdpunkten framåt, så bär det av.
Skrivet av: User_small_female ugly39 2009-11-17 09:07
Det låter ju riktigt enkelt, med denna sista beskrivningen =)
Skrivet av: User_small_female infrva 2009-11-17 11:33
Körde ett kortare pass igår med sonens lag och drog på lite och det kändes toppen. Men man har nog en bit kvar men vi är nog på rätt väg!
Skrivet av: steph 2009-11-17 21:34
Förstår jag det rätt att vi klumpfötter, som inte förstått det här med häl eller tå är inne igen?
Minns att jag diskuterat mjuka skor förr och då kom att tänka på att när jag var och joggade Moskvamaran för många år sen så sprang ju alla ryssar barfota på asfalten. Och glada såg de ut ändå. Kanske pose ver 1.0?
Skrivet av: User_small HakanLarsson 2009-11-17 21:50
Pose är inget nytt. Så har människor i alla tider sprungit. Det var med Nike Pegasus på 1980-talet med "air", som löpsteget förstördes. Dvs. då gick vi från att springa normalt, till att springa med hård hälisättning. Med det kom också att folk började pronera. Det är egentligen människans naturliga "stötdämpare", men en bieffekt av dom fluffiga skorna och hällöpningen var att fötterna nu böjdes inåt. Så då blev skotillverkarna tvungna att kompencera detta genom att bygga in poronationssilar.

Herre gud vad vi har hittat på och strulat till det.
Skrivet av: User_small_female Nova78 2009-11-18 08:53
Kul att du fick ut så mycket av kursen. Nu känns det allt lite surt att jag var tvungen tt lämna återbud. Men det går ju fler tåg. Vårens Shapelinkträff får inte missas!
Skrivet av: steph 2009-11-18 22:15
Tur att man började springa före 80-talet!
Lägg till ny kommentar